Fotografija: Jure Eržen/Delo
Medicina
je v Sloveniji zlorabljena za odvračanje
ljudi
Dimitar Anakiev, zdravnik, ki se med zdravstveno oskrbo prosilcev za azil ponovno sooča s sistematiziranim rasizmom.
Boštjan
Videmšek
sob, 11.02.2017, 07:00
sob, 11.02.2017, 07:00
V Beogradu rojeni zdravnik, ki je bil leta 1992 v Sloveniji izbrisan in je zato moral več kot deset let živeti brez dokumentov, je eden izmed ustanoviteljev humanitarnega združenja Zdravniki za azilante in ambulante, ki v centru Rog skrbi za prosilce za azil. Tem slovenska država odreka pomoč do zdravniške oskrbe – razen če niso »življenjsko ogroženi«.
Pripoved
57-letnega dr. Anakieva, tudi (nagrajenega) filmskega režiserja,
scenarista in pesnika, je šokantna
in neposredna. Slovenskim političnim
elitam in državi
nastavlja ogledalo ter razgalja posledice rasistične
zakonodaje, ki je vrhunec doživela
z nedavnim sprejetjem novele zakona o tujcih.
Dr. Nikitas Kanakis, vodja grške izpostave Zdravnikov sveta (Médecins du Monde), s katerimi sodelujete tudi vi, mi je že pred petimi leti v Atenah, kjer je vsak dan skrbel za stotine ljudi na begu, dejal, da so begunci Judje 21. stoletja. Je taka tudi vaša izkušnja? So bile besede dr. Kanakisa vizionarske?
Da.
Begunci so produkt svetovnega imperializma in posledica novega
svetovnega reda. Ves čas
je bilo vprašanje
le eno in še
vedno je tako: kako jih bodo sprejele posamične
družbe,
posamične
države.
Šlo
je – in gre – za naš
odnos.
V Sloveniji sem kot zdravnik prvič
v
življenju
soočen
s situacijo, kjer se številnim
ljudem krati pravica do zdravniške
oskrbe in pomoči,
ena od temeljnih človekovih
pravic. Prosilcem za azil slovenska država
ne dovoli, da bi imeli na voljo osnovno zdravstveno oskrbo, ki je
civilizacijski standard. To je nezaslišano
in nepojmljivo. Za to, da ljudje nimajo pravice do osnovne
zdravstvene oskrbe, v Sloveniji skrbi zakon o mednarodni zaščiti
– tega nikoli ne bo mogel razumeti nihče,
ki je študiral
medicino.
Jasno
je, da politika igra svojo igro in vlogo, toda kratenje osnovnih
človekovih
pravic in dostojanstva je omogočila
slovenska zakonodaja. Ta vsebuje rasistične
prvine. Ne morem verjeti, da je to mogoče,
in hkrati je bilo to zame, ko sem se pridružil
Zdravnikom sveta in začel
oskrbovati begunce, nekaj povsem novega. Štiri
mesece sem potreboval, da sem dojel, kaj to zares pomeni …
Strnjeno: zdravniška
oskrba prosilcev za azil je nezakonita. Tam zunaj je džungla,
ki se je iz udobja ne vidi. Dobro je »maskirana«. Šele
potem sem se zares začel
ukvarjati z zakonodajo. Šestinosemdeseti
člen
zakona o mednarodni zaščiti
dovoljuje le nujno zdravniško
pomoč
v
primeru življenjske
ogroženosti.
Vse ostalo je … nezakonito. Gre za čisto
diskriminacijo. Zdravniška
oskrba ne bi smela biti privilegij nekoga, je človekova
pravica, ki je v primeru prosilcev za azil kratena. Pogledal sem,
kako je v tujini, in Slovenija je posebna … To se je zgodilo brez
javne obravnave. Je to normalno?
Bili
ste izbrisani. Doživeli
ste prvo »moderno« birokratsko etnično
čiščenje,
ki ga je izvedla slovenska država.
Zdaj ste priča
nadaljevanju ksenofobične
politike. Ste med zdravniško
pomočjo
prosilcem za azil doživeli
déjà vu?
Lahko
bi tako rekel. To je stična
točka.
Zgodba izbrisanih se nadaljuje z begunci. Po mojem mnenju so bili
izbrisani prvi poskus slovenskih političnih
elit, da rasizem uveljavi kot svojo uradno politiko. Ta poskus zaradi
odpora v družbi
in samoorganizacije izbrisanih ni bil uspešen
v celoti. Odnos do beguncev je drug tak poizkus; druga priložnost
»uzakonjenja« rasistične
politike in vstopa rasizma v notranjo substanco slovenske države.
To se je, kot rečeno,
zgodilo že
z uvedbo 86. člena
zakona o mednarodni zaščiti.
Gre za zlorabo medicine v politične
namene in tudi za zlorabo določenih
medicinskih panog, denimo nujne medicinske pomoči
(NMP), kateri je naprteno praktično
vse … Močno
dvomim, da so se tisti, ki so pisali ta zakon, posvetovali z
zdravniki. Nujna medicinska pomoč
seveda
ni namenjena obravnavanju primerov tuberkuloze. Da zdravnik pride do
takšne
diagnoze, je potreben povsem drugačen
postopek, kot jih izvaja nujna medicinska pomoč.
Delo je drugačno,
prav tako procedura, toda to ni dovoljeno. To je dvorezen meč.
Prepoved medicinskega delovanja nikoli ni nevarna le za bolnika,
ampak tudi za širšo
skupnost.
Vse
to me je povezalo z mojo zgodbo o izbrisu. Sedem let sem kot zdravnik
delal v Tolminu. In kar nisem mogel verjeti, da se to res dogaja …
Nisem dojel, da so me izbrisali. Dolgo časa
sem mislil, da so to birokratske težave
mlade države.
Dobival sem račune
na svoje ime, uradne dokumentacije pa ni bilo. Ni me skrbelo. Človek
je navajen zaupati avtoriteti. Prihajam iz velike zdravniške
družine.
Medicina je naša
religija. In vzgoja. Za nas je zdravnik zdravniku brat. Potem pa sem
se moral soočiti
z določenimi
zdravniškimi
kolegi, ki se niso izkazali ravno za brate, saj so me javno obtožili,
da sem bil sam kriv za svoj izbris, in tudi z zdravniško
zbornico, ki je z ločevanjem
na nacionalni in politični
osnovi kršila
ženevsko
konvencijo. Institucionalne travme sem nekako prebolel, zbornica mi
dolgo časa
ni pustila delovati kot zdravniku.
Izbris
se je le uradno končal,
a strukture so ostale. Kot apartheid. Ki traja. Spremenil se je le
diskurz. Globoka družbena
sled ostaja. Še
vedno imam veliko težav
in nisem edini. Velike težave
so, recimo, imeli zdravniki, ki so leta 1991 delali v vojaških
bolnišnicah
v Sloveniji. Politika jih je povabila, naj prestopijo iz vojaških
ustanov, oni pa zaradi tega, ker so … zdravniki, tega niso storili.
Večina
je odšla,
nekateri so ostali. Vsi so bili Slovenci. Lojalni so bili pacientom
in tako je edino prav – to je ženevska
konvencija. Veliko jih kasneje dolgo ni moglo delati. Nikjer.
»Vitalna« bolečina,
tisto, kar me resnično
boli še
danes, pa je odnos določenih
kolegov. Sebi sicer ne dovolim afekta, treba je iti prek teh stvari.
Moja duša
ni črna.
Le tako lahko svoje delo opravljam dobro.
Z
žico
na hrvaški
meji in sprejetjem novele zakona o tujcih se zgodba o
sistematiziranem onemogočanju
zdravstvene pomoči
najbolj ranljivim beguncem »lepo« sestavi v konsistentno zgodbo
slovenskega rasizma …
Točno
tako. Očitno
je, da slovenske politične
elite nujno potrebujejo kratenje človekovih
pravic. Če
karikiram – to je tako kot pravica do ubijanja [Licence to Kill] v
Jamesu Bondu …
Žal
karikiranje ni potrebno: prepoved zdravniške
oskrbe prosilcem za azil dejansko – ubija! Država
si na ta način
jemlje pravico, da nekomu odvzame življenje.
Tako
je. A to je globlja zgodba z dolgim repom. Pred leti se je eden izmed
slovenskih politikov javno vprašal,
zakaj se je Slovenija sploh osamosvojila. Del slovenskih političnih
elit osamosvojitve nikoli ni razumel kot vrhunec demokratičnega
procesa, temveč
kot
vrhunec nacionalizma, kot pravico do večvrednosti,
kot pravico do – vladanja. Ta je dana od boga, ne? Pravico do
ubijanja Jamesu Bonda podeljuje kraljica, njej pa je pravica do
vladanja podeljena od boga … God Save the Queen. Vladarji sami sebi
podeljujejo metafizično
dimenzijo.
To
jasno dokazuje dejstvo, da je celotna slovenska politika – tako
levi kot desni pol – skoraj dvajset let v celoti ignorirala odločbo
ustavnega sodišča
o izbrisanih. Vztrajali so pri zatečenem
stanju. Celo ko je evropsko sodišče
prvič
odločilo,
da je za izbris kriva slovenska država,
se je Slovenija pritožila.
Bil sem na seji velikega sodnega senata v Bruslju, ko se je drugič
razpravljalo
o izbrisanih in je predsednik Borut Pahor tja poslal devet pravnikov,
katerih naloga je bila braniti državo.
Torej – izbris. Torej – pravico do kratenja človekovih
pravic. Za sedanje in tudi nekdanje slovenske oblasti človekove
pravice ne obstajajo.
Kako
to razumete? Kaj je gnilega v tej deželi?
Človekove
pravice stojijo nasproti interesom političnih
elit. Mogoče
jih je, denimo, »obtožiti«,
da ogrožajo
varnost. Vedno bolj jasno postaja, da bodo v svetu, proti kateremu
drvimo, nezaželene
in ovirajoče.
Znebiti se jih je treba. So mrtva teža.
Odriniti jih je treba čim
dlje stran.
Nič
ni
prav posebej gnilega v tej deželi
… Slovenija je del širšega
procesa globalne fašistoizacije.
Če
človek
takšen
proces dlje časa
opazuje in živi
od blizu, tega ni težko
prepoznati.
Vaš
primer
dokazuje, da ne gre za nekaj novega. Morda je bilo to skrajno seme že
tu, begunska tragedija pa ga je s populističnimi
izlivi le zalila?
Hm,
tega ne razumem kot neki naraven proces … Stvar je bolj preprosta.
Oblast za vladanje potrebuje ideologijo. V nacionalnem političnem
procesu so slovenske elite v iskanju nove podstati po padcu
ideologije bratstva in enotnosti za eno ideoloških
jeder izbrale rasizem. Da bi sploh lahko delovale. Takšna
ideologija se zdaj širi
po velikem delu sveta. A ne glede na vse, je Slovenija v zgodovino
vstopila demokratično;
državo
je »ustvaril« narod. Kar se dogaja, je premik od demokratičnega
in humanističnega
k sili moči,
k antidemokratičnosti.
Če
za trenutek »ideologijo« pustiva ob strani: kako se povedano
konkretno zrcali v vašem
delu s prosilci za azil?
Neposredno
se kaže
z »ustvarjanjem« več
sto
ljudi brez kakršnih
koli pravic. Konkretna zgodba: v azilnem domu na Kotnikovi v
Ljubljani je v času
januarske epidemije gripe zbolelo petindvajset prosilcev za azil. Do
zdravniške
oskrbe niso imeli pravice, prav tako ne do zdravil. Svojih
zdravstvenih potreb nikakor niso mogli udejanjiti. Deset jih je
prišlo
v našo
ambulanto v Rogu, preostalih petnajst sem sam obiskal na Kotnikovi.
Med njimi je bil tudi starejši
gospod, ki je že
dlje časa
nepremičen
ležal.
Usoda teh ljudi je dejansko v božjih
rokah … Prepuščeni
so sami sebi. Ves čas
se soočam
s situacijami, kjer zakonodaja odloča
o življenju.
A
ne gre le za odrekanje zdravniške
pomoči,
gre tudi za druge skrajno vprašljive
procese. Denimo deportacije v države,
kjer še
vedno divja vojna, kot je Afganistan. V azilni ambulanti smo
obravnavali pacienta iz Afganistana, ki je bil v izjemno hudi duševni
stiski. Podali smo zdravniško
mnenje – da v takšnem
stanju ne bi smel biti deportiran. Poskušal
se je obesiti. Če
prosilcu za azil ne dovoliš
pravice,
da ga pregleda zdravnik in o njem poda strokovno mnenje, ga ne
porineš
le
čez
zdravstveni, ampak tudi čez
družbeni
rob. To sem videl na številnih
primerih. Šokantno
je videti vso to človeško
nemoč,
neposredno posledico zakonodaje, ki je narejena tako, da se ljudem ne
sme pomagati.
Kaj
konkretno pomeni, da lahko prosilcu za azil zdravniki pomagate, če
presodite, da je njegovo življenje
ogroženo?
Kako to definirate, kdo odloča,
kdo »meri« raven življenjske
ogroženosti?
Nujna
medicinska služba
ima na voljo jasne in striktne parametre življenjske
ogroženosti,
po katerih se ravna. Recimo, če
se nekomu ustavi srce ali pa je v predinfarktnem stanju. Gre za
delovanje vitalnih življenjskih
funkcij. Če
te niso strašno
slabe, bi morali paciente predati v normalno zdravstveno oskrbo. A
jih ne smemo, ker – kot rečeno
– zakon to prepoveduje. Tu se pravica do zdravstvene oskrbe
prosilcev za azil neha.
Ko
sem v vrstah Zdravnikov sveta delal v Logatcu, je sirskega otroka med
igro ugriznil polh. Lahko bi šlo
za steklino. Ta je vedno smrtna, zato mora biti vsakdo, ki ga je
ugriznila žival,
čim
prej »tretiran« v antirabični
ambulanti. Četudi
nič
ni
vidno in še
ni posledic. Če
bi bil polh okužen,
bi otrok brez primerne zdravstvene oskrbe umrl. Zanj sem napisal
napotnico in socialnemu delavcu iz nevladne organizacije v azilnem
domu dejal, naj ga odpelje v bolnišnico
antirabično
ambulanto v Ljubljano. Bilo je v petek popoldne, že
blizu konca delavnika. V torek sem se vrnil v Logatec, kjer sem bil
sicer prisoten dvakrat na teden. Vprašal
sem, ali so otroka odpeljali v Ljubljano, socialni delavec pa mi je
odgovoril, da ne, ker bo »itak« čez
nekaj dni premeščen
v Maribor in bi ga bilo zdaj neumno peljati.
Če
ne obstajajo medicinski mehanizmi, če
zakon prepoveduje pomoč,
če
je zdravstvena oskrba v rokah ljudi brez zdravstvene odgovornosti in
če
je marsikaj odvisno od dobre ali slabe volje posameznikov, gre lahko
vse narobe. In to zelo hitro. Problematično
je tudi to, da je bila v Slovenija organizacija zdravstvene pomoči
za prosilce za azil »poverjena« organizaciji, ki ni registrirana za
zdravstveno dejavnost – Slovenski filantropiji. Večkrat
sem dobil občutek,
da zavirajo naše
delo. Imel sem namreč
močno
ekipo – svojo medicinsko sestro, prevajalca in avtomobil. Lahko bi
veliko naredili, toda … Dva tedna sem, denimo, čakal
le na ključ
od
lekarne in bil zato brez zdravil. Zdravil, ki sem jih kot član
Zdravnikov sveta osebno dobil na uporabo. Takih primerov je bilo
veliko. Vsak dan je bila težka
borba. Za vsak korak. Naš
trud
je bil nečloveški.
Delali smo brez premora. Dokler sem delal za Zdravnike sveta, en sam
vikend nisem bil prost. Veliko je bilo sabotaže
…
Država
je resnično
naredila vse, da prosilci za azil ne bi imeli možnosti
profesionalne zdravniške
oskrbe. To je ključ
njihove
taktike odvračanja
ljudi od Slovenije.
Predpostaviva:
prosilec za azil, ki živi
v domu na Kotnikovi v Ljubljani, se odpravi na sprehod, na prehodu za
pešce
pa ga povozi avtomobil in mu polomi nekaj kosti, tako da je
nepremičen
in morda invaliden, toda njegovi »vitalni znaki« niso dovolj slabi,
da bi ga lahko razglasili za življenjsko
ogroženega.
Če
bi mu pomagali, bi kršili
zakon?
Tako
je. Pomagati mu bi bilo mogoče
le, če
bi bilo ogroženo
njegovo življenje
… Zlomi in druge poškodbe
– nič.
Po zakonu – nič.
Ne diraj! Še
posebej na kirurgiji, kjer je mogoče
operirati le na lastno pest, kar je praktično
nemogoče.
To je dobeseden prevod 86. člena
zakona o mednarodni zaščiti.
Pred
seboj imam 86. člen
zakona o mednarodni zaščiti,
ki govori o zdravstveni oskrbi. Nujno zdravljenje prosilcev za azil –
po odločitvi
lečečega
zdravnika – med drugim, citiram, obsega tudi pravico do zdravljenja
zlomov kosti oziroma zvinov ter drugih poškodb,
pri katerih je nujno posredovanje zdravnika?
Zakon
vsebuje rahlo terminološko
nejasnost, ker govori o odločitvah
»lečečega
zdravnika«, obenem pa negira pravico prosilcev do primarne
zdravniške
oskrbe. Prosilec le s težavo
pride do lečečega
zdravnika, razen če
ni življenjsko
ogrožen.
Če
prosilec nekako pride do zdravnika, bo vsak zdravnik deloval po
strokovnih, etičnih
in deontoloških
standardih. Ravno v tem je pomen pravice do zdravnika – če
si v rokah zdravnika, si v dobrih rokah. Zato se te pravice ne sme
kratiti. Je nenadomestljiva. To ni le tehnično-administrativno
vprašanje,
temveč
regulacija
standarda obravnave. V praksi, ki smo jo imeli pri Zdravnikih sveta
in tudi danes pri praksi Zdravnikov za azilante, se pokaže,
da zdravniki vedno delujemo v korist ljudi in moč
zdravniške
odločitve
pogosto presega administrativne omejitve. Konkretno v primeru
poškodbe
bo lečeči
zdravnik zdravnik nujne medicinske pomoči.
On bo odločal
o življenjski
ogroženosti
prosilca. Zlom velikih kosti pomeni življenjsko
ogroženost,
zlom manjših
kosti večinoma
ne.
Kaj
pa bolniki s kroničnimi
boleznimi?
Zanje
je stanje izjemno obremenjujoče
in težko,
zelo težko.
Veliko improviziramo, predvsem z zdravili. Zdravniki pomagamo drug
drugemu. Največ
težav
je bilo pri bolnikih, ki se jim strjuje kri – s terapijo redčenja.
Tu je potreben stalen nadzor, ki pa je v danih razmerah seveda
nemogoč,
kar je za bolnike velikanski udarec. Že
napačno
predpisano zdravilo lahko povzroči
hude krvavitve in smrt. Takšne
primere rešujemo
v pro bono ambulanti, od koder je mogoče
vstopiti v uraden zdravniški
sistem. Toda vso pot mora opraviti bolnik sam.
Predstavljajte
si, ob vseh kulturnih ovirah in razlikah, Afganistanko s hudo vnetim
grlom, ki ne zna angleško
in je brez moža,
da se sama odpravi iz azilnega doma na Viču
do zdravstvenega doma v centru Ljubljane. Recimo, da ji uspe. In
recimo, da ji zdravnik napiše
recept za ospen. Ona se potem vrne v azilni dom, kjer recept izroči
medicinski sestri, ta pa ga izroči
– komisiji. Komisija ima po zakonu mesec dni časa,
da sprejme sklep, ali bo plačala
to zdravilo ali ne. Če
zdravnik predpiše
določeno
zdravilo, ga komisija, roko na srce, ponavadi odobri. Namen komisije
ni izpodbijati zdravnika, temveč
podaljšati
proces in preprečiti
učinkovitost
zdravstvene oskrbe. Predstavljajte si, da s hudo vnetim grlom mesec
ali dva čakate
na zdravila. Šli
boste drugam, ne? Medicina je v Slovenija zlorabljena za odvračanje
ljudi. Je glavno orodje za odganjanje ljudi od tod. Orodje, ki
deluje.
Že
v vseevropski knjigi o zdravstvenih pravicah priseljencev v Evropski
uniji iz leta 2010 je omenjeno, da nekatere države
članice
EU medicino »uporabljajo kot sredstvo za odvračanje«.
Slovenija je ena izmed teh držav.
Evropa pa velja za jedro civilizacije … To je naša
realnost. Ob tem redukcija pravic ustvarja luknjo, kjer cveti posel.
Odpira se svobodni trg. Za tiste, ki jim vlada pokima. Ustvarja se
vzporedni svet.
Kaj
pa prosilci za azil, ki imajo psihične
motnje? Ves čas
se srečujem
z ljudmi vseh starosti, ki se spopadajo s hudimi oblikami sindroma
posttravmatskega stresa.
Država
njihove težave
v celoti ignorira, enako velja za določene
nevladne organizacije. Psihičnih
težav
je veliko, situacija je resnično
težka.
Ljudje so ogromno pretrpeli. In še
vedno trpijo. Po naših
ocenah je resno travmatiziranih vsaj štirideset
odstotkov prosilcev za azil. Posledice odsotnosti osnovnega
zdravstvenega zavarovanja so vidne na vsakem koraku. Da, tam zunaj je
džungla,
za človeška
življenja
izredno nevarna džungla.
Tudi zato sem se odločil,
da javno spregovorim. To je moja odgovornost, človeška
in zdravniška.
V
azilnem domu sicer dve uri na teden – vsak petek – dela psihiater
dr. Peter Pregelj, univerzitetni profesor. To še
zdaleč
ni
rešitev.
Sam ne more vsega postoriti. Psihološki
problemi pacientov so preveč
kompleksni,
da bi jih bilo mogoče
obravnavati le z ambulantnim pregledom.
Decembra
ste legalizirali pro bono »azilantsko ambulanto«, ustanovili ste
društvo
in uradno kot zdravniki prostovoljci niste več
… kriminalci.
Je v Rogu zdaj kaj drugače?
V
Rogu smo začeli
delati septembra lani. Tamkajšnji
aktivisti so nas povabili k sebi. Srečali
smo se na nekem pogovoru in so nam povedali, da k njim prihaja precej
beguncev. In da imajo težave
z zdravjem. Pomislili smo, da bi bilo dobro tam odpreti ambulanto.
Našli
smo dober prostor. Nekaj časa
nas je zeblo, a zdaj imamo peč
in
drva. Začeli
smo ilegalno, brez dovoljenja.
Bolnišnica
Franja …
Haha,
tako je, to je tudi uradno ime naše
klinike. Potem ko smo odprli ambulanto, smo imeli veliko pacientov.
Na upravni enoti sem nemudoma oddal prošnjo
za registracijo društva.
Trajalo je približno
tri mesece, kar je znosno. Dobro nam je »zalaufalo«. K nam zdaj
hodi tudi veliko mojih pacientov iz mesecev, ko sem delal za
Zdravnike sveta. Naše
delo nikakor ni le tehnično.
Pomemben je celosten pristop, spoštovanje
kulturnih navad, ignoriranje nekaterih zakoreninjenih vzorcev in
doktrine …
Da
lahko resnično
pomagaš
pacientu,
ga moraš
poslušati;
ga spoznati in razumeti. Na pacienta ne smemo gledati [le] s svojimi
očmi,
ampak se moramo srečati
z njegovim pogledom. Zdravnik se mora poosebiti s pacientom. Gre za
temeljno empatijo. Kar nekaj zdravnikov na kaj takega ni bilo
pripravljenih. Takoj začutijo
distanco. Takoj sem jo … jih prepoznal. Zato spoznavam kulture in
se učim
nekaj jezikov hkrati. Farsi in paštu.
To je nuja. Še
posebej pri afganistanskih beguncih, ki so najbolj ranljivi.
Naša
ambulanta je multikulturna. V Sloveniji nič
podobnega
do zdaj ni obstajalo. Delujemo kot bolnišnice
med vojno. Tudi naše
delo je blizu vojaški
medicini. Veliko je improvizacije, kot v poljskih bolnišnicah.
Veliko stvari gre po svoje … S pacienti sem v rednem stiku prek
družabnih
omrežij.
Srečujemo
se na ulici. Nihče
mi ne more preprečiti,
da jim kot zdravnik ne bi pomagal. Zato imam določeno
samozavest. Izdajamo tudi svoje napotnice z žigom
azilantske klinike. Naredili smo jih sami. To smo naredili iz nuje. K
nam recimo hodi bolnik z levkemijo, ki mora redno hoditi na kontrole,
za to pa seveda potrebuje napotnico.
Kdo
odloča
o tem, ali je vaša
napotnica veljavna? Imate tudi tu težave?
To
je globlja zgodba … Napotnica je tudi način
komunikacije med dvema zdravnikoma. Tega ni mogoče
ovreči.
Toda
»komunicirajoča«
zdravnika morata biti, predvidevam, znotraj uradnega zdravstvenega
sistema?
Drži.
Toda te napotnice smo naredili na podlagi že
znanih primerov [ambulanta s posvetovalnico za osebe brez
zdravstvenega zavarovanja, ki jo vodi dr. Aleksander Doplihar] in
niti enkrat se še
ni zgodilo, da bi našega
napotenega pacienta kdo zavrnil.
V
vsej tej mračnosti
je to krasna novica!
Res
je. Zdravniki so visoko, visoko nad politiki. Enako velja za delavce
ministrstva za notranje zadeve, ki so zaposleni v azilnih domovih,
kjer delajo pod hudim pritiskom. Zato pravim, da je politika tista,
ki slovenski družbi
vsiljuje rasizem. Po mojih izkušnjah,
zdravniških
in osebnih, namreč
slovenska
družba
sama po sebi nikakor ni rasistična.
Slovenske politične
elite rasizem potrebujejo kot orodje vladanja.
Kje dobivate
zdravila?
Nekaj
jih zberejo v Rogu; to so počeli
že
prej. Z »viški«
nam pomagajo kolegi iz zdravstvenih domov. Na voljo nam je tudi dr.
Doplihar. Obrnili smo se na vse strani. Upoštevali
smo obstoječo
logistiko zbiranja zdravil za brezdomce. Veliko ljudi nam je
pomagalo. Imamo dobre zaloge zdravil.
Iz
uradnih zdravstvenih ustanov pa vas nikoli ni nihče
vprašal,
ali kaj potrebujete, ali vas morda vprašal
za mnenje?
Ne.
Ignoranca je popolna, a ni čustvena.
Država
preprosto noče
priznati, da nas potrebuje, zato zanje ne obstajamo. Motimo jih. Mi
smo namreč
tisti,
ki prosilcem za azil omogočamo
vsaj malo zdravstvene pomoči
in človeške
utehe. Da tu sploh lahko živijo.
Dobesedno! Naše
delovanje je v nasprotju s politiko odvračanja
ljudi. Od tod tak odnos institucij in tudi nekaterih nevladnih
organizacij, ki so, kot rečeno,
zavirale naše
delovanje. Takšna
sporočila
prihajajo od zgoraj. Ves čas
sem dobival grožnje.
Žugali
so mi. Kaj takega se mi kot zdravniku ni zgodilo nikoli prej. To je
zapisano tudi v poročilih
Zdravnikov sveta, ki jih je redno dobivala tudi slovenska vlada. V
vrhu Zdravnikov sveta so bili zaradi dogajanja v Sloveniji jezni.
Velikokrat so me klicali in spraševali,
kaj za vraga se dogaja in kako je kaj takega sploh mogoče.
V
Sloveniji se množično
kratijo človekove
pravice, oblasti pa so to elegantno skrile. Zdravniške
organizacije se s tem ne ukvarjajo. Zanje to očitno
sploh ni problem. Javnost nima pojma o tem, kar se dogaja. Politika
govori o ekonomskih razlogih za takšno
početje,
a to je smešno,
saj je prosilcev za azil izjemno malo. Njihovo število
je dejansko simbolično.
Vlogo države
opravlja civilna družba.
Na napačni
poti smo. Danes se kratijo človekove
pravice ene izmed deprivilegiranih skupin in to je zdaj tudi
uzakonjeno, kar lahko razumemo kot trening za prihodnost. Človekove
pravice so univerzalne. Zavest o tem je šibka.
Ne pripadajo enim ali drugim. Usoda prosilcev za azil je tudi naša
usoda. Bo tudi naša
usoda. Boriti se moramo.
Ste
tudi filmar, režiser
in scenarist. Na vse skupaj gledate tudi s filmskimi očmi?
Tudi.
Celo Zdravniki sveta, ki se ukvarjajo tudi s pričevanji
in pospešujejo
družbene
spremembe, so želeli,
da bi snemal film. Toda to zaradi omejitev v uradnih prostorih ni
bilo mogoče.
Delo z njimi me je spremenilo. Odprlo mi je novo perspektivo. Veliko
so me naučili.
Delo zdravnika in režiserja
mi nekoč
nekako
nista šla
skupaj, bil sem zelo konservativen. Zdaj ni več
tako,
a seveda brez kršenja
načel
zdravniškega
dela. Posnel sem enouren dokumentarni film. Izpoved afganistanskega
prosilca za azil, ki ga bodo deportirali, čeprav
sem napisal zdravniško
mnenje, da tega zaradi njegovega stanja ne bi smeli storiti. To je
dokument časa.
Tudi čustva,
seveda. Ki so prav tako univerzalna. Gre za neposreden človeški
kontekst!
Zaradi
potrebe, da se informacije, ki sem jih bil deležen
v delu s prosilci za azil, ne izgubijo, sem napisal scenarij za
igrani film. V podobnem položaju
sem bil tudi, ko smo ustanovili Društvo
slovenskih režiserjev.
Tedaj sem bil povsem odrezan od možnosti
delanja filma, svojih kontaktov, informacij in čustev
pa nisem hotel izgubiti. To je nadaljevanje življenja
na pogon trme.
Ni komentarjev:
Objavite komentar